Primární prevence

Školní metodička prevence - Mgr. Melanie Nováková

tel. 233 55 02 82 linka č. 26

email: novakova@zs-ustavni.cz

Osobní konzultace je možná po předcházející dohodě. 

Prevence rizikového chování je v naší škole klíčovou součástí vzdělávacího procesu. Jejím cílem je vytvořit bezpečné, respektující a podpůrné prostředí, které minimalizuje výskyt rizikových jevů a podporuje zdravý rozvoj žáků. Jde o komplexní, dlouhodobý a systematický záměr s důrazem na spolupráci mezi školou, rodinou a dalšími odborníky.

Základní cíle prevence ve škole

  • Zajištění, aby rizikové chování vůbec nevzniklo.
  • Rychlé rozpoznání a řešení problémů dříve, než se rozvinou do větších potíží.
  • Omezení důsledků existujícího rizikového chování a předcházení jeho dalšímu rozvoji.

 

Cesta k dosažení cílů

  • Vytvoření prostředí, které naplňuje pocit bezpečí a systematicky rozvíjí sociální a emoční kompetence, nezbytné pro vytváření zdravých mezilidských vztahů.
  • Systematická péče o kvalitu vztahů mezi dětmi i učiteli, založených na vzájemné úctě a důvěře.
  • Podpora partnerských vztahů s rodiči i komunitou naší čtvrti.
  • Výchova ke zdravému životnímu stylu a zvládání zátěžových situací osobnosti.
  • Oddálení iniciace a rozvoje projevů rizikového chování do co nejvyššího věku a minimalizování rizika spojených s tímto chováním.
  • Působení na žáka a jeho motivování k upuštění od rizikového chování a podpora návratu k životnímu stylu, jež není spojen s rizikovým chováním.
  • Zajištění ochrany adekvátními prostředky před dopady rizikového chování a motivování žáků a rodin k využití specializované pomoci v poradenské a léčebné oblasti.

Klíčové oblasti rizikového chování

  • záškoláctví
  • šikana a extrémní projevy agrese
  • rizikové sporty a rizikové chování v dopravě
  • rasismus, xenofobie
  • negativní působení sekt
  • sexuální rizikové chování
  • prevence v adiktologii
  • spektrum poruch příjmu potravin
  • okruh poruch a problémů spojených se syndromem CAN

Školní metodička prevence

  • Vytváří Preventivní program školy a Školní preventivní strategii, garantuje, koordinuje a vyhodnocuje jejich realizaci.  
  • Je informována o projevech vedoucích k možnému výskytu rizikového chování, nebo jeho přímém výskytu.
  • Provádí šetření, vyhodnocuje varovné signály spojené s možností výskytu rizikového chování, dává podněty k možné nápravě, poskytuje poradenskou činnost. Úzce spolupracuje s ostatními členy Školního poradenského pracoviště.
  • Komunikuje s vedením školy, učiteli a rodiči v oblasti primární prevence a intervence.
  • Zvyšuje všeobecnou informovanost mezi rodiči, učiteli a žáky v problematice rizikového chování.
  • Spolupracuje s institucemi, organizacemi a dalšími odborníky v oblasti primární prevence.
  • Dokumentuje preventivní práci školy.

Preventivní aktivity

  • Programy specifické primární prevence
  • Besedy a workshopy s odborníky
  • Adaptační a tmelingové hodiny, dny a pobyty
  • Sociometrie, sociomapování
  • Tematické, projektové dny
  • Vlastní peer programy (zapojení starších žáků do vedení mladších)
  • Sportovní, kulturní akce, výlety, několikadenní společné pobyty

Aktivity se uskutečňují na základě písemně zpracovaného Preventivního programu školy na aktuální školní rok, Školní preventivní strategie na r. 2022 - 2027 aktuálních potřeb školy.

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies