Staré a nové

Současným trendem je zavádět do výuky v maximální možné míře praktické využívání ICT. Což má za cíl připravit děti pro život a budoucí povolání uprostřed záplavy informací a umožnit jim porozumění počítačovým technologiím. 
Na naší škole mají žáci možnost pracovat s řadou digitálních pomůcek, které podporují jejich dovednosti v logickém myšlení, programování, učí je plánovat, volit vhodné strategie a řešit  problémy. Mezi oblíbené aktivity patří například práce s programovatelnými roboty Bee-Boty a Blue-Boty. Ty jsme se využili i se žáky 5. ročníků v hodinách pracovních činností.
Pro plnohodnotnou výuku není vždy nutné pořizovat nepřiměřeně drahé pomůcky jako jsou například oficiální podložky či dřevěná bludiště pro Bee-Boty. Mnohem větší uplatnění vlastní  kreativity dětí umožní jejich samotné tvoření. Dříve jsme se staršími žáky vytvářeli na papíry velikosti A1 čtvercové sítě a následně trasy, které měli roboti projít. Což vyžadovalo i určitou zručnost v přesnosti rýsování. Tentokrát jsem zvolila aktivitu zaměřenou více na kreativitu a radost z učení se. Děti měly za úkol vytvořit bludiště z dřevěné stavebnice a následně Blue-Bota naprogramovat tak, aby danou trasu prošel.
Děti při této aktivitě nenásilnou formou prakticky aplikovaly dovednosti programování a rozvíjely svoji manuální zručnost při práci se stavebnicí. Velmi mile mne překvapilo, jak uměly spontánně vzájemně ocenit svou tvůrčí aktivitu a přesnost programování. Při každém projetí Blue-Bota bludištěm zazněl potlesk a slova chvály. Pokud robot při cestě narazil do kostek, děti s pochopením a z vlastních zkušeností utěšovaly tvůrce, že to se prostě někdy stane a nemusí smutnit.

Zdeňka Kamarádová

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies